Zorgnieuws

Ongewenst gedrag in zorg

wo, 02/06/2019 - 15:17

Werknemers in de zorg- en welzijnssector ervaren naar verhouding het vaakst ongewenst gedrag op het werk door externen, zoals klanten of patiënten.
52 procent geeft aan één of meerdere keren ongewenste seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten te hebben ervaren. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
'Hij wilde trouwen' Aniet Fonteyne is verpleegkundige bij de Zorggroep en herkent het ongewenste gedrag van patiënten. "Ik heb een keer wat extreems gehad", zegt Fonteyne die ook zestien jaar actief was als wijkverpleegkundige. "Een man wilde trouwen met mij. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet prettig vond en wilde vertrekken, maar ik mocht de flat niet uit. Toen ik terug op kantoor was, kwam hij me na met een stofzuigerbuis. We hebben de hulp moeten stoppen."

Grenzen aangeven Soms wordt het ook wel eens als grap bedoeld, zegt Fonteyne. "Maar het gaat er juist om hoe de medewerker zich daarbij voelt. Als hij het als onprettig ervaart moet hij het gelijk aangeven. Je moet duidelijkheid geven", zegt de verpleegster. Fonteyne hoorde in het verleden ook al eens iemand zeggen 'ga maar op bed liggen als je nog tijd over hebt'. "Het zal vast humor zijn, maar ik vind het niet fijn. Ik ben doorgegaan met mijn werk."

Taboe "Het is een taboe bij hulpverleners om erover te praten", zegt ze. "In mijn team zijn we heel open en bespreken we het in het teamoverleg. Maar er zijn ook mensen die niet aan durven te geven. Bij mij op het werk zijn er workshops omgaan met ongewenst gedrag en agressie. We hebben een psycholoog en vertrouwenspersoon binnen de organisatie die je kunt vragen."

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel deze pagina